Nie istnieje coś takiego jak wzorzec ruchu lub pozycja idealna. To utopia! Wzorzec ruchu to ,,coś” co my sami jako osoby zajmujące się pracą z ludźmi sklasyfikowaliśmy i ,,wsadziliśmy w ramy”, aby lepiej i łatwiej określać nam samym co jest dobre, a co złe. Często zapominając, że nie jesteśmy ,,ramami” tylko żywymi organizmami.

Dążenie do utrzymania pozycji neutralnej w trakcie wykonywania martwego ciągu to dobra inwestycja dla Twojego zdrowia(kolor zielony – zdjęcie poniżej). Jednak wiedz, że NIE UMRZESZ jeśli ,,znajdziesz się” w kolorze żółtym, czy nawet czerwonym. Czerwony kolor może być dla Ciebie problemem jeśli spędzisz w nim dużo czasu lub Twoja historia chorobowa wskazuje na problemy z kręgosłupem. W takiej sytuacji powinieneś dążyć do tego aby jak najwięcej czasu spędzać w kolorze zielonym.

Może również tak się zdarzyć, że osoba z którą ćwiczysz nigdy nie osiągnie ,,wzorca ruchu” który sobie wymyśliłeś. I co wtedy?! Albo ta osoba będzie cały czas znajdować się w żółtym kolorze bez jakichkolwiek oznak bólu, dysfunkcji, czy dyskomfortu (I co wtedy?!) lub będzie przez cały okres treningu w kolorze zielonym, a podczas ćwiczenia dozna kontuzji(I co wtedy?!). Jako trenerzy, fizjoterapeuci, terapeuci ruchowi powinniśmy tworzyć na podstawie tego co doświadczamy, analizujemy, widzimy z osobą którą prowadzimy jej własne ramy: zielony, żółty, czerwony i w nich się poruszać według określonych proporcji i potrzeb.

Internet ,,obiegły” badania[1], które wykazały brak wyraźnego dowodu na związek między bólem w odcinku lędźwiowym, a zaokrąglonymi plecami podczas podnoszenia. Przyjeliśmy jako ,,wzorzec”, że każdą rzecz którą podnosimy z ziemi powiniśmy trzymać idealnie z prostym kręgosłupem, bo inaczej czeka nas ,,sroga kara” w postaci dolegliwości bólowych. Kilka lat temu podczas jedengo z naszych szkoleń Certified Performance Specialist wraz z Mirkiem dyskutowaliśmy z naszymi studentami o tym jak fenomalny jest nasz orgaznim i jaką ,,łatwość” posiada do adaptowania się do określonych stresogenowów. Wspominaliśmy o trenerach, którzy w swojej praktyce stosowali wykonywanie martwego ciągu przy zaokrąglonych plecach, aby właśnie tą pozycje wzmocnić i uniknąć kontuzji… jak się okazało z wielkimi rezultatami. Przyjrzyj się podczas meczu koszykówki, piłkie ręcznej, czy siatkówki, kiedy piłka znajduje się blisko parkietu, a zawodnik musi ją podbić, zakozłować, czy złapać jaką pozycję pleców przyjmuje… Często powtarzając tą czynność setki razy podczas jednego treningu, czy meczu bez żadnych konsekwencji. Z drugiej strony. Ile znasz osób które mają ,,bzika” na punkcie perfekcyjnych wzorców, a ciągle są kontuzjowani?… Ktoś może podważyć te badania i powiedzieć, że przedmioty które były podnoszone ważyły 12 kilogramów i: ,,co się wydarzy jeśli wezmę więcej?” A co jeśli nie ciężar jest tu decydujący. A co jeśli nasza zdolność do autoregulacji i adaptacji ma o wiele większą ,,moc” niż możemy sobie to wyobrażać?… Pamiętajmy, że ból i urazy mogą być wielowymiarowe i nie mogą i nie powinny być klasyfikowane ,,zero-jedynkowo”.

Ludzki organizm jest FENOMENALNY! Usain Bolt najszybszy człowiek świata zdobywał swój mistrzowski tytuł ze… skoliozą. Około 30% osób w społeczeństwie ma przepuklinę kręgosłupa bez żadnych objawów bólowych. I wreszcie paraolimpijczycy!…



Źródła:
1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31775556
2. Zdjęcie: kabukistrengthlab

Pozdrawiam,

Artur Pacek

Close

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur
adipiscing elit. Pellentesque vitae nunc ut
dolor sagittis euismod eget sit amet erat.
Mauris porta. Lorem ipsum dolor.

Working hours

Monday – Friday:
07:00 – 21:00

Saturday:
07:00 – 16:00

Sunday Closed

Our socials
About