Uszkodzenia stawu kolanowego stanowią b.wysoki % wszystkich urazów występujących w sporcie. Trenując siłowo możesz w znaczący sposób zmniejszyć te ryzyko. Zauważyliśmy, że trening mm.brzuchatych łydki, tylnej części ud oraz obszernego przyśrodkowego mm.czworogłowego poprawia funkcjonowanie i stabilność stawu kolanowego.


MIĘSIEŃ BRZUCHATY ŁYDKI – jest to mięsień dwugłowy, który rozpoczyna się:

– Głową boczną-powyżej kłykcia bocznego kości udowej
– Głową przyśrodkową-powyżej kłykcia przyśrodkowego kości udowej

Obie głowy kierują się zbieżnie ku dołowi i w połowie podudzia przechodzą we wspólne ścięgno końcowe.

Mięsień kończy się na guzie piętowym przechodząc w ścięgno Achillesa.


TYLNA CZĘŚĆ UD:

– Mm.półścięgnisty – jest mięśniem kończyny dolnej, którego przyczepem początkowym jest tylna powierzchnia guzka kulszowego. W połowie uda włókna mięśniowe przechodzą w długie wąskie ścięgno kończące się na kości piszczelowej przyśrodkowo i poniżej guzowatości piszczeli.

– Mm.półbłoniasty – mięsień leżący pod mięśniem półścięgnistym, rozpięty między guzem kulszowym a piszczelą, przy czym przyczep końcowy składa się z dwóch części: prostej (która kończy się na tylnym guzku piszczeli) i przednio-przyśrodkowej (która biegnie w rowku poniżej przyczepu torebki stawowej pod więzadłem pobocznym piszczelowym do nasady piszczeli, przyczepiając się w pobliżu jej przedniego brzegu).

-Mm.dwugłowy uda – posiada on dwie głowy – długą i krótką, różniące się pochodzeniem i miejscem przyczepu. Przyczepy początkowe: głowa krótka przyczepia się do wargi bocznej kresy chropawej. Głowa długa przyczepia się do powierzchni tylnej guza kulszowego. Przyczep końcowy mają na głowie strzałki.

VMO – mięsień wchodzący w skład mięśnia czworogłowego uda. Przyczep początkowy to kresa międzykrętarzowa oraz ścięgna mięśnia przywodziciela długiego i wielkiego, dalej warga przyśrodkowa kresy chropawej. Przyczepem końcowym mięśnia jest wspólne ścięgno mięśnia czworogłowego uda, które przyczepia się do guzowatości piszczeli.

Każdy z tych mięśni ,,przechodzi” przez staw kolanowy łącząc udo z podudziem i na odwrót co pozwala nam rozumieć, że zwiększa stabilność tego stawu. W mikrocyklu treningowym totalnym minimum jest trening każdego z tych mięśni jeden raz. Oprócz samej znajomości ,,topograficznej” mięśni należy poznać ich dokładną funkcje. I tak dla przykładu mięśnie tylnej części ud nie tylko zginają staw kolanowy ale i odpowiedzialne są za wyprost w stawie biodrowym, co jednoznacznie pozwala nam stwierdzić, że w mikrocyklu treningowym powinniśmy uwzględnić ćwiczenia z uwzględnieniem ich funkcji, np. uginanie podudzi stojąc na maszynie i rumuński martwy ciąg.

Podczas naszego szkolenia z zaawansowanych metod programowania treningu siłowego uczymy jak w detalach programować ,,najmniejszą” zmienną treningu. Zapraszamy do zapisów.

Artur Pacek
SCEC

Close

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur
adipiscing elit. Pellentesque vitae nunc ut
dolor sagittis euismod eget sit amet erat.
Mauris porta. Lorem ipsum dolor.

Working hours

Monday – Friday:
07:00 – 21:00

Saturday:
07:00 – 16:00

Sunday Closed

Our socials
About