Jakość snu ma ogromne znaczenie dla sportowców oraz jednocześnie jest jednym z najbardziej zaniedbywanych elementów, który ma wpływ na osiągane wyniki sportowe.

 
Około 1/3 życia poświęcamy na sen. Jest to jedna z najważniejszych czynności życiowych obok jedzenia bez których nie jesteśmy w stanie funkcjonować normalnie. Mimo to wiele osób zaniedbuje ten element co powoduje wiele negatywnych skutków dla naszego organizmu.
 
Co się dzieje z Twoim mózgiem
 
Podczas snu mózg usuwa toksyczne białka z jego neuronów. Kiedy się nie wysypiasz pozostają one w Twoim mózgu wpływając na brak kreatywnego i trzeźwego myślenia, zwiększając poziom stresu i negatywnych emocji.
 
Co się dzieje w naszym ciele kiedy się nie wysypiamy
 
Zaburzenia snu powiązane są z wieloma problemami zdrowotnymi w tym zawału serca, cukrzycy typu 2, otyłości, czy udaru mózgu. Kiedy się nie wysypiamy nasz organizm produkuje hormon stresu – kortyzol. Kortyzol sieję spustoszenie dla układu odpornościowego, rozkłada również kolagen, białka, które budują skórę, przez to szybciej nasza skóra wygląda starzej…

Brak snu a nadwaga

 
Brak snu upośledza zdolność organizmu do metabolizowania węglowodanów i kontroli przyjmowania pokarmu. Kiedy śpisz mniej, jesz więcej! Organizm osób niewyspanych stymuluje hormony wpływające na apetyt oraz obniża hormony odpowiedzialne za nasycenie. Statystyki mówią, że osoby śpiące 6 godzin lub mniej są narażeni o wiele bardziej na otyłość – o 30% niż osoby, które śpią 7 do 9 godzin!
 
A jaki wpływ ma brak snu lub jego zaburzenia na przejawianie zdolności sportowych podczas zawodów. Oto one:
 
> obniżony czas reakcji
> zaburzona koordynacja ruchowa
> zmniejszenie zdolności szybkościowo – wytrzymałości
> zły nastrój i samopoczucie
> dla koszykarzy zmniejszenie skuteczności rzutów osobistych i rzutów za 3 punkty
> podejmowanie gorszych decyzji
 
Jak sen wpływa na nasz organizm
 
Wielu osobom wydaje się, że to podczas ćwiczeń rosną nam mięśnie, stajemy się silniejsi, szybsi, skoczniejsi etc. Na przykładzie treningu siłowego podczas ćwiczeń nasze mięśnie się ,,rozkładają” to właśnie podczas odpoczynku, a w szczególności podczas snu nasze mięśnie rosną! Oprócz tego jak wpływa sen na nasz organizm:
 
> wzrost hormonu wzrostu
> ,,świeższy” umysł do pracy
> większa koncentracja
> naprawa tkanek
> zwiększenie syntezy białek
> lepszy przepływ krwi
> mniejsze ryzyko kontuzji
> większa wytrzymałość i szybkość
> lepsza koncentracja
 
Ile snu jest potrzebne?
 
Większość osób potrzebuje 7 do 9 godzin snu na dobę, aby czuć się wystarczająco wypoczęty. Niewiele jest osób, którym wystarczy mniej niż 7 godzin. Taka ilość snu jest odpowiednia, co potwierdzają liczne badania, które sprawdzały funkcjonowanie mózgu, sprawność naszego organizmu, a także ,,zachowanie się” naszych hormonów.
 
Podpowiedzi jak zwiększyć jakość snu:
 
> unikaj stresujących ludzi i sytuacji na 2 h przed snem
> nie spożywaj alkoholu przed snem
> zadbaj by Twój pokój był przyciemniony (im ciemniej tym lepiej) 
> wyłącz komputer, telefon, telewizor, wi-fi
> pamiętaj o właściwej temperaturze w pomieszczeniu w którym śpisz. Około 20 stopni.
> kładź się o tej samej godzinie, najlepiej między 21.30 – 23.00
> wstawaj o tej samej godzinie, najlepiej między 6:00 – 8:00
> nie pij kawy przed snem
> pamiętaj, że łózko jest tylko dla snu 
> jeśli jesteś zmęczony w ciągu dnia, zdrzemnij się od 20 do 40 min.
 
PODSUMOWANIE
 
Pamiętaj, że zaburzenia jakości snu mogą doprowadzić Cię nawet do depresji. Natomiast dbałość o Twój sen sprawi, że będziesz wypoczęty, skoncentrowany i o wiele bardziej wydajniejszy. Nie zaniedbuj tego!

Dziękuję,
Artur Pacek,
SCEC.
Close

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur
adipiscing elit. Pellentesque vitae nunc ut
dolor sagittis euismod eget sit amet erat.
Mauris porta. Lorem ipsum dolor.

Working hours

Monday – Friday:
07:00 – 21:00

Saturday:
07:00 – 16:00

Sunday Closed

Our socials
About