Strength & Conditioning Education Center | PRZYSIAD BUŁGARSKI CZY PRZYSIAD ŁYŻWIARSKI
56228
post-template-default,single,single-post,postid-56228,single-format-standard,cookies-not-set,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.7,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive

PRZYSIAD BUŁGARSKI CZY PRZYSIAD ŁYŻWIARSKI



Przysiad bułgarski jest określany jako przysiad wykroczny z tylną nogą ustawioną na podeście. Termin ten powstał, gdy w 1988 roku asystent trenera bułgarskiej reprezentacji narodowej podnoszenia ciężarów Angel Spassov udał się do Stanów Zjednoczonych, aby porozmawiać o metodach treningowych odnoszącego sukcesy bułgarskiego systemu podnoszenia ciężarów. W tamtych czasach Bułgarska kadra narodowa była obok Rosji potęgą na arenie międzynarodowej.


,,Oryginalny” przysiad bułgraski to przysiad wykroczny z tylną nogą na 10-15 cm podwyższeniu (4-6 inches). Jednym z problemów pojawiających się podczas wykonywania tego ćwiczenia jest ustawianie tylnej stopy na wyższym podwyższeniu np ławce do ćwiczeń lub skrzyni. Takie ustawienie powoduje hiperlordoze odcinka lędźwiowego kręgosłupa zwiększając ,,stres” w tym obszarze. Jeszcze większe ryzko może wystąpić u tych osób, które, mają już nadmierny stopień pochylenia miednicy. W przypadku tych osób nadmierne obciążenie może doprowadzić do uszkodzenia mięśnia prostego brzucha, mięśni odpowiedzialnych za zgięcie w stawie biodrowym, a nawet może spowodować przepuklinę.


Ustawianie tylnej stop na wysokim podwyższeniu może spowodować przechylenie i skręcenie miednicy. Dr Stuart McGill, jeden z czołowych ekspertów w dziedzinie bólu dolnej części pleców powiedział, że podczas przysiadów ,,bułgarskich” z wysoko uniesioną nogą jedna strona miednicy obraca się w przód, a druga w tyłu. Według McGill’a, nadmierne wykonywanie przysiadów wykrocznych z tak wysoko uniesioną nogą może naruszać tkankę łączną w obrębie stawu krzyżowo-biodrowego co w konsekwencji może doprowadzić do bolesności w najprostszych czynnościach życiowych na przykład chodzenie po schodach.


Każdy centymetr wyżej niż 15 cm to większe ryzyko urazu dolnego odcinka pleców, zginaczy bioder i… pachwin. Jeden z trenerów NFL – Paul Gagne zauważył, że takie ustawienie predysponuje do większego stresu w obrębie stawu biodrowego, a w konsekwencji do uszkodzeń pachwin i zginaczy bioder. Mimo tak dużego ryzyka ćwiczenie z nogą ustawioną wysoko znalazło swoje zastosowanie wśród… łyżwiarzy, jako ćwiczenie ,,funkcjonalne” które pomaga przyjmować daną pozycję ciała podczas akrobacji na lodzie.

Artur Pacek
SCEC

Źródła:
1. Goss, K. “Step-Ups: Pros & Cons,”Bigger Faster Stronger, Spring 1991.
2. Goss, K. “Blades on Ice: The Gorsha Lunge,” Blades on Ice, Summer 1992.
3. McGill, S., Darby, K. “Dr. Stuart McGill and Kevin Darby on Split Squats and SI Joint Pain,” YouTube, Nov 2018.
4. Spassov, A., Todd, T. “Bulgarian Leg Training Secrets,”Overspeedtraining.com, Muscle and Fitness, Dec 1989.
5. Strossen, R. “Step-Ups for Weightlifters,”IronMind, Jan 2007.