Najprościej mówiąc jest to metoda wykorzystująca efekt miotatyczny w trakcie jednego powtórzenia. Głównym zadaniem jest zwiększenie rekrutacji jednostek motoryczny w obrębie określonego zakresu ruchu.
W mięśniach znajdują się ,,wyspecjalizowane” włókna zwane wrzecionami mięśni, które przede wszystkim określają długość twojego mięśnia. Kiedy rozciągasz mięsień, wrzeciona również się rozciągają i uwalniają neurony ruchowe, które wywołują odruch skurczowy. Ten proces nazywa się cyklem skurcz-rozkurcz mięśniowo ścięgnisty (SSC).


W tym samym czasie, kiedy jesteś w rozciągniętej pozycji, energia kinetyczna gromadzi się w twoich włóknach mięśniowych. Następnie zgromadzona energia zostaje ,,wydobyta” w trakcie fazy koncentrycznej ćwiczenia. Gwarantuje to, że Twój mięsień może powrócić do normalnej długości, a pomagają mu w tym aparaty Golgiego, które znajdują się w miejscu, gdzie łączą się mięśnie i ścięgna. Zadaniem aparatów Golgiego jest ochrona mięśni i ścięgien przed urazami spowodowanymi nadmiernym rozciągnięciem i napięciem. Gdy aparat Golgiego ,,uważa”, że Twój mięsień ma w cudzysłowiu kłopoty, skurcz zostaje zahamowany.
Kluczem do skorzystania z skurcz-rozkurcz jest wykorzystanie energii kinetycznej i mocy do napięcia mięśnia, zanim aparaty Golgiego zaczną włączać przycisk: ,,STOP”.
Metoda 1 1/4 lub spotkaliśmy się również z nazwą ,,podwójne dno” niesie ze sobą wbrew pozorom więcej korzyści niż tylko ,,walka” z aparatami Golgiego.

#1 Ten rodzaj ruchu wzmacnia komunikację nerwowo-mięśniową, dzięki czemu Twoje mięśnie staną się ,,szybsze” i wydajniejsze w wysyłaniu i odbieraniu wiadomości. Oznacza to więcej rekrutacji włókien mięśniowych, gdy ćwiczysz, a także, że Twój układ nerwowy będzie jeszcze bardziej ,,wrażliwy” na następny trening.

#2 Po drugie, ten rodzaj ćwiczeń rekrutuje więcej włókien mięśniowych typu 2 niż większość tradycyjnych protokołów. Skurcz związany z odruchem miotatycznych wymaga rekrutacji więcej szybkokurczliwych włókien mięśniowych. Oznacza to wzrost zysków zarówno pod względem hipertrofii jak i siły.

#3 Dzięki podwójnemu ,,odbiciu” wzmacniamy wybrany zakres ruchu. Dla przykładu. W trakcie wykonywania przysiadu ze sztangą dla większości osób najsłabszy punkt znajduje się w pozycji kiedy łydki stykają się z tylną część ud a tyłek prawie dotyka ziemi. Stosując metodę 1 1/4 zwiększamy siłę w obrębie tego punktu.

Metodę powtórzeń miotatycznych możemy wykorzystać zarówno w fazie akumulacji jak i intensyfikacji w zależności od osoby z którą ćwiczymy. Na samym początku zalecamy stosowania serii prostych aby nauczyć układ nerwowy ,,radzenia sobie” z tą metodą. Dopiero w kolejnych mezocyklach łączenia w pary z bardziej zaawansowanymi wzorami powtórzeń jak: serie falowe, serie piramidowe, czy klaster serie. Nie zalecamy ,,podwajania” tej metody w jednej jednostce treningowej we wszystkich seriach A,B lub C.

Artur Pacek
SCEC

Close

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur
adipiscing elit. Pellentesque vitae nunc ut
dolor sagittis euismod eget sit amet erat.
Mauris porta. Lorem ipsum dolor.

Working hours

Monday – Friday:
07:00 – 21:00

Saturday:
07:00 – 16:00

Sunday Closed

Our socials
About