Strength & Conditioning Education Center | KONTUZJE…
57407
post-template-default,single,single-post,postid-57407,single-format-standard,cookies-not-set,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.7,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive

KONTUZJE…

Całe środowisko przygotowania motorycznego ,,głowi się” w jaki sposób zmniejszyć ilość kontuzji oraz jak maksymalnie zwiększyć wydajność organizmu, w jak najkrótszym czasie. W najmożniejszych ligach na świecie specjaliści o tych dwóch ,,cechach” są warci każdych pieniędzy.

James Harden koszykarz NBA, podpisał czteroletni kontrakt z Houston Rockets. Nowa umowa weszła już w życie( od 2019 roku) i zagwarantuje 30-letnimu koszykarzowi gigantyczne pieniądze – 228 milionów dolarów! W przeliczeniu na czas koszykarz jest wart:

57,000,000 $ – 1 rok
695,122 $ – 1 mecz
173,780 $ – 1 kwarta
14,481 $- 1 minuta
241 $ – 1 sekunda

Zatem każda jego nieobecność podczas jedengo spotkania jest stratą dla klubu 691,122 $!!! Przyśpieszenie do pełnej sprawności zawodnika choćby o jeden dzień jest warte – dosłownie – wielkich pieniędzy.

,,Geneza” każdej z kontuzji w szczególności tych nie mechanicznych, bez ingerencji osób ,,trzecich” jest wieloczynnikowa. Nie powstał (chcielibyśmy powiedzieć ,,jeszcze”) system który w 100% zmniejszył by całkowicie występowanie kontuzji w sporcie. Istnieją jednak dowody naukowe, które potwierdzają w jaki sposób możemy skutecznie zmniejszyć to ryzyko, poniżej przedstawiam kilka z nich:

1. Silniejsi sportowcy są bardziej odporni na kontuzje niż ich słabsi odpowiednicy (Windt, 2007) (Murray, 2017).

2. Sportowcy, którzy uczestniczą w większej liczbie sesji treningowych w okresie przedsezonowym, są rzadziej kontuzjowani w czasie sezonu (Gabbett 2005 i 2012).

3. Blisko dwukrotnie zwiększa się ryzyko kontuzji wśród młodych sportowców śpiących mniej niż 8 godzin (Milewski, 2014).

4. W przeprowadzonych badaniach (1982 rok) na grupie sportowców ze szkoły średniej zauważono, że trening siłowy zmniejszył ryzyko kontuzji w porównaniu do grupy nie ćwiczącej na siłowni – 26.2 vs. 72.4%!

5. Lehnhard i in.(1996) śledził urazy u mężczyzn w drużynie piłkarskiej przez 4 lata. W ciągu pierwszych dwóch lat żaden sportowiec nie trenował siłowo. W latach 3 i 4 wszyscy sportowcy ćwiczyli siłowo przez cały rok. Częstość występowania urazów zmniejszyła się z 15,2 do 8,0 urazów na 1000 ekspozycji!

Pozdrawiam,

Artur Pacek