Strength & Conditioning Education Center | JESTEŚMY TAK SILNI, JAK NASZE NAJSŁABSZE OGNIWO
56300
post-template-default,single,single-post,postid-56300,single-format-standard,cookies-not-set,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.7,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive

JESTEŚMY TAK SILNI, JAK NASZE NAJSŁABSZE OGNIWO


Vladimir Zatsiorsky profesor kinezjologii na Uniwersytecie w Pensylwanii oraz autor wielu publikacji związanych z treningiem siłowym przeprowadził badanie w którym sprawdzał w jaki sposób ludzie przepychają przedmioty, dokładniej na jaką szerokość podczas przepychania ustawiają ręce. Okazało się, że większość badanych ustawiała ręce na taką samą szerokość = kość ramienna pod kątem 45 stopni względem tułowia. Jak się później okazało jest to obecnie najbardziej znane ustawienie ciała podczas treningu siłowego na świecie… wyciskanie sztangi leżąc na klatkę piersiową. Po ,,głębszych” badaniach biomechanicznych okazało się, że ustawienie ramion względem tułowia pod kątem 45 stopni w dolnej pozycji, kiedy sztanga znajduje się blisko klatki piersiowej, nie dość, że jest najsilniejszym ustawieniem ciała dla 95% populacji w tym ćwiczeniu to jednocześnie najbezpieczniejszą pozycją dla stawów ramiennych u zdrowej populacji.


Możemy wyróżnić 2 najczęściej stosowane ustawienia rąk podczas wyciskania sztangi leżąc w treningu siłowym:

1. Klasyczne (opisane wyżej).
2. Wąskim chwytem, kiedy łokcie ,,prowadzone” są bliżej tułowia w trakcie opuszczania sztangi do klatki piersiowej, a ręce ustawione są w lini prostej nad wyrostkiem barkowym łopatki (łac. Acromion).

Ustawienie rąk w wąskim chwycie jest ,,słabszą” dźwignią, w której większość z Was wyciśnie mniejszy ciężar. Zauważono, że wzrost siły w najsłabszym ustawieniu kątowym dowolnego ćwiczenia siłowego będzie ,,przekładać” się na wyniki osiągane w najsilniejszym chwycie, w tym przypadku w klasycznym ustawieniu.

Ta wiedza pozwala nam dobierać w taki sposób ćwiczenia, aby poprzez selekcjonowanie ćwiczeń o najsłabszej dźwigni biomechanicznej poprawiać siłę w najsilniejszych pozycjach. W fazie akumulacji nasza uwaga powinna być skupiona na ,,słabych ogniwach”, a w fazach intensyfikacji w szczególności przed zawodami sportowymi powinniśmy dobierać ćwiczenia o najwyższych wartościach kątowych siły.

Jeśli chcesz poznać ,,najsłabsze ogniwa” oraz jak wplatać je w poszczególne fazy akumulacji i intensyfikacji w jednostce treningowej, zapisz się na nasze szkolenie z zaawansowanych metod programowania treningu siłowego.
Więcej informacji oraz zapisy, tutaj: https://scec.pl/szkolenia/


Artur Pacek
SCEC